وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

گزارش عملكرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در دولت نهم (شهريور 1388-1384) - بخش دوم

قسمت دوم: سایر معاونت ها

معاونت آموزشی 

n الف: توسعۀ آموزش پزشکی

· در بخش آموزش پزشكي به گسترش كمي و كيفي مراكز آموزشي توجه شده است. در طي چهار سال اخير مجوز تأسيس چندين دانشكده و آموزشكده علوم پزشكي صادر شده است. به موازات آن 40 رشتۀ جديد در مقطع دكتراي تخصصي و كارشناسي ارشد پزشكي راه­اندازي شد كه شامل 27 رشتۀ دكتراي تخصصي پزشكي Ph.D و 13 رشته كارشناسي ارشد پزشكي است. هم­چنين تعداد رشته محل­هاي مقطع دكتري تخصصي از 97 رشته محل در سال 83 به 187 رشته محل در سال 1387 رسيده است كه 93 درصد رشد داشته است. هم­چنين در مقطع كارشناسي ارشد تعداد رشته محل در سال 83 از 120 رشته محل به 350 رشته محل در سال 87 رسيده است كه حدود سه برابر افزایش داشته است.

· رشته­های جدید ایجاد شده در مقطع دکترای تخصصی (PhD) در طی این مدت عبارتنداز: دکترای تخصصی (PhD) در رشته­های علوم و صنايع غذايي، پروتئوميكس كاربردي، بيولوژي توليد مثل، بهداشت و ايمني مواد غذايي، اپيدميولوژي، اقتصاد سلامت، كاردرماني، اخلاق پزشكي، سلامت سالمندي، مهندسي بافت، اعضاي مصنوعي و وسايل كمكي، مهندسي پزشكي، نانوفناوري دارويي، سياستگزاري سلامت، بيوتكنولوژي، زيست مواد دارويي، كنترل دارو، زيست فناوري پزشكي، اقتصاد و مديريت دارو، داروسازي سنتي، نانوفناوري پزشكي، پزشكي مولكولي، مواد دنداني، علوم اعصاب، آموزش پزشكي، كنترل دارو، شنوايي شناسي، اعتياد و اقتصاد سلامت.

· هم­چنین رشته­های جدید ایجاد شده در مقطع کارشناسي ارشد در طی این مدت عبارتند از: کارشناسی ارشد ناپيوسته علوم و صنايع غذايي، ژورناليسم پزشكي، فيزيك پزشكي، كاردرماني، فيزيوتراپي ورزشي، کنترل كيفيت دارويي، تكنولوژي پزشكي هسته­اي، طب سنتي، اخلاق پزشكي، انفورماتيك پزشكي، بهداشت روان، پرستاري مراقبت ويژه، راديوبيولوژي و حفاظت پرتويي. از طرفی در اين مدت چند رشته جديد در مقطع کارشناسی نيز ايجاد شد که شامل؛ رشته­های کارشناسی تكنولوژي پرتودرماني، تكنولوژي پرتوشناسي، بهداشت محيط،  بهداشت حرفه­اي، هوشبري، علوم آزمايشگاهي و اتاق عمل است.   

· هم­چنين رشته­هاي فلوشيپ دندان­پزشكي و داروسازي براي اولين بار در كشور تأسيس و راه­اندازي شد که از جمله مي­توان به رشته­هاي دندان­پزشكي بيمارستاني، ايمپلنت، پروتزهاي ماگزيلوفاشيال، جراحي پيشرفته ايمپلنت، پريوايمپلنت، بيولوژي دهان، پروتزهاي دنداني و فلوشيپ سم­شناسي در رشته­هاي داروسازي اشاره کرد.  

· به منظور تأمين پزشكان متخصص و فوق تخصص ظرفيت، پذيرش دستيار در اين دو مقطع نيز به ترتيب 45 و 50 درصد افزايش يافت و ظرفيت دوره­هاي فلوشيپ نیز 62 درصد رشد داشته است. بدين ترتيب نرخ قبولي در آزمون پذيرش دستيار فوق تخصصي از 25 به 47 درصد رسيده است. هم­چنين ظرفيت پذيرش دكتراي حرفه‌اي از 2700 نفر به بيش از 4660 نفر افزايش یافته است. ظرفیت پذیرش دکترای تخصصی نیز از 141 نفر به بیش از 427 نفر در سال 87 رسيده است. در مقطع كارشناسي ارشد، ظرفيت پذيرش دانشجو از 708 نفر در 83 به 1309 نفر در سال 87 رسيده است كه  85 درصد رشد داشته است.  

· در راستاي ارتقای سطح آموزش علوم پزشكي، رشته­هاي؛ هوشبري، تكنولوژي پزشكي هسته­اي، اتاق عمل، ساخت پروتزهاي دنداني، علوم آزمايشگاهي، بهداشت عمومي، راديولوژي، تكنولوژي پرتودرماني، تكنولوژي پرتوشناسي، فوريت­هاي پزشكي و بهداشت حرفه­اي از مقطع كارداني به كارشناسي ارتقا يافت. هم­چنین در طول اين مدت بازنگري 42 برنامه آموزشي در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي انجام شد.

· با هدف تعامل و تأثيرگذاری علمی و فرهنگی با ساير کشورهای دنيا و رسيدن به موقعيت مطلوب و مطرح علمی و آموزشی جهانی با استانداردهای بين­المللی بر اساس سند چشم­انداز نظام جمهوری اسلامی و به منظور کاهش روند مهاجرت استعدادهای جوان به خارج از کشور و مشکلات موجود فرهنگی در کشوهای ديگر طی این مدت، 12 شعبۀ بين­الملل دانشگاه­های علوم پزشکی در کشور راه­اندازی شد. در حال حاضر تعداد 1592 دانشجو در اين شعب مشغول به تحصيل هستند که 88% آن­ها در مقطع دکترای حرفه­ای و PhD مشغول تحصیلند.

· به منظور فراهم کردن هر چه بيشتر امكان تحصيل داوطلبان علاقه­مند رشته‌هاي گروه پزشكي در استان بومي خود و برقراري عدالت آموزشي وزارت متبوع اقدام به پذيرش بومی در 9 رشته تحصيلي کرد كه اين رشته­ها شامل رشته­های پرستاري، مامايي، اتاق عمل، هوشبري، بهداشت محيط، بهداشت خانواده، مبارزه با بيماري­ها، فوريت­هاي پزشكي و بهداشت دهان است.

· به منظور توجه به استعدادهای درخشان، «شورای هدايت استعدادهای درخشان» در ستاد مرکزی و دفاتر استعدادهای درخشان در 42 دانشگاه در سال 86 تشکیل و ارایه تسهيلات خاص به دانشجویان ذی­نفع را آغاز کرد. تعداد دانشجويان استعدادهاي درخشان هم اكنون 7750 دانشجو است. ارایۀ تسهیلات خاص برای این دسته از دانشجويان شامل: ورود بدون آزمون به مقاطع بالاتر، تخصيص سهميه مازاد به شرط شرکت در آزمون و کسب 85% نمره آخرين فرد پذيرفته شده در هر رشته محل و تصويب آئين‌نامه­های هدايتی و حمايتی و ابلاغ به دانشگاه­های علوم پزشکی است.

· تأسيس و راه­اندازي دبيرخانه دائمي جشنواره شهيد مطهري (ره) و برپايي دو جشنوارۀ آموزشي طي سال­هاي 1387و 1388 با اهدافی چون؛ شناسايي فرايندهاي مطلوب آموزشي دانشگاه­هاي علوم پزشكي، ارتقای فرايندهاي جاري آموزشي دانشگاه­ها، تدوين استانداردهاي كشوري براي فرايندهاي آموزشي، شناسايي و طراحي فرايندهاي جديد آموزشي و معرفي اينگونه ‌فرايندها به عنوان الگو در سطح كشور و ايجاد فضاي رقابت سالم در توليد علم در سطح كشور.

· با هدف ارتقای سطح کيفی آموزش علوم پزشکی و توجه به امر پژوهش در علوم پزشکی «کتابخانه ديجيتال علوم پزشکی» با امکانات و کاربری­های فراوان در سال 1386 راه­اندازی شد. در اين کتابخانه دسترسی يکسان به بيش از 5000 نشريه معتبر پزشکی، 150 عنوان کتاب مرجع علوم پزشکی، 20 ميليون خلاصه مقالات علمی در معتبرترين بانک­های اطلاعاتی دنيا (از جمله ISI Web of Knowledge)، قريب 2 ميليون پايان­نامه دکترا و فوق ليسانس، بيش از صدهزار تصوير پزشکی، سايت آموزشی به روز و دسترسی به مهم­ترين اطلس­های پزشکی دنيا فراهم شده است.

· با توجه به تغييرات روزافزون و در حال گسترش در حيطۀ علوم پزشكي و روش­هاي نوين آموزش اين علوم و لزوم همگامي با استانداردهاي جهاني در عرصۀ تربيت پزشكاني توانمند كه قادر به برآورده ساختن نيازهاي سلامت جامعه باشند، «اصلاحات برنامه آموزش پزشكي عمومي»، با اعمال تغييرات در برنامۀ آموزشي، ارزشيابي و آزمون­هاي مربوطه در دو سطح ستادي و دانشگاه­هاي علوم پزشكي كشور در دانشگاه­هاي اصفهان، لرستان، مازندران، يزد، شاهرود، ايران، شيراز و اهواز در حال اجرا است.

· در راستاي ارتقای سطح كيفي «آموزش پزشكي عمومي» چندین برنامۀ آموزشي و آئين­نامه مصوب و ابلاغ شد که از جملۀ آن می­توان به برنامه­های آموزش ضروری (core curriculum) در رشته­های كودكان، بيماري­هاي داخلي، جراحي، زنان و زايمان، روان­پزشكي و دورۀ يك­ماهه كازآموزي بهداشت و پزشكي اجتماعي در مرحلۀ کارورزی دورۀ پزشکی عمومی اشاره کرد. از طرفی نسبت به تدوین آیین­نامه­هایی هم­چون؛ آئين­نامۀ حداقل توانمندي­هاي مورد انتظار از پزشكان عمومي، آئين­نامۀ استفاده از روش­هاي نوين ارزيابي فراگيران در دوره­هاي كارآموزي و كارورزي برنامۀ پزشكي عمومي، آئين­نامۀ جايگاه، انتخاب و شرح وظايف مسئولين آموزش پزشكي عمومي دانشگاه­ها، آئين­نامۀ ضوابط آموزش باليني آموزش پزشكي عمومي و آئين­نامۀ استانداردهاي پايۀ آموزش پزشكي عمومي و آیین­نامۀ نشانگرهای کلی ارزیابی درون مبتنی بر استانداردهای پایۀ آموزش پزشکی اقدام شد. 

· تفويض اختيار صدور مجوز برنامه­هاي آموزش مداوم به دانشگاه­هاي علوم پزشكي كشور با هدف افزايش انگيزۀ مراكز مجاز آموزش مداوم در انجام فعاليت­ها، تسريع در فرآيند صدور مجوز، كاهش مكاتبات غيرضروري، تمركززدايي و پيشبرد اهداف آموزش مداوم جامعه پزشكي توسط مراكز برگزار كننده. با اين تفويض اختيار، ميزان برنامه­هاي آموزش مداوم جامعه پزشكي در طي اين دوره رشد چشم­گيري داشته است به طوری تعداد برنامه­های آموزش مداوم با رشد دو برابر از 2737 برنامه در سال 1383 به 5502 برنامه در سال 1387 رسيده است.

· با هدف اجراي تحت شبكه برنامه­هاي غيرحضوري آموزش مداوم، برنامۀ تحت وب آموزش مداوم جامعه پزشكي در سال 1386 راه‌اندازي شد. از ويژگي­هاي اين سايت امكان دسترسي به متون آموزشي از طريق اينترنت، اجراي ارزشيابي آموزشي به صورتOn line ، اخذ گزارشات مرتبط با دوره­هاي طي شده توسط فراگيران و برنامه­ريزي آموزشي سطح­بندي شده را مي توان ذكر کرد. در حال حاضر گروه هدف اصلي اين سايت، پزشكان عمومي شاغل در طرح پزشك خانواده هستند.  

· در راستاي ارتقاي كيفيت سطح علمي نيروي انساني متخصص، ارتقاي كمي منابع انساني متخصص، انسجام در برگزاري آزمون­ها و تمركز امكانات و نيروي انساني به منظور اعمال نظارت دقيق­تر و پرهيز از فعاليت‌هاي موازي و اتلاف منابع «مركز سنجش آموزش پزشكي» در سال 1385 تأسيس شد.  

· در راستاي برگزاری مطلوب آزمون­ها و تسهيل خدمت­رساني به داوطلبين آزمون­ها اقداماتی هم­چون؛ استفاده از شبكۀ اينترنت از مرحله ثبت­نام تا اعلام نتايج و دريافت و رسيدگي به اعتراضات داوطلبين، استقرار بانك سوال، ارتقاي شيوۀ برگزاري آزمون­هاي رايج از جمله چاپ رنگي كارت ورود به جلسه و برچسب عكس­دار صندلي‌ها و ارتباط با مراجع آزمون­سازي در راستاي بهره­گيري از تجربيات ساير سازمان­ها در روان­سازي و ارزشيابي آزمون­ها صورت گرفته است.

· به منظور بهبود وضعيت آموزشي، فرهنگي و اجتماعي دانشجويان شاهد و مساعدت و حمايت منطقي و مبتني بر خودباوري آنان، «طرح استاد مشاور ويژۀ دانشجويان شاهد و ايثارگر» در اداره کل شاهد و ایثارگر پایه­ریزی شد که این طرح در حال اجراست. ارزیابی عملکرد این طرح حکایت از موفقیت طرح در ارتقای وضعیت آموزشی دانشجویان دارد. از سويي روند وضعيت تحصيلي دانشجويان شاهد و ايثارگر نسبت به سال 1379 که شروع طرح بوده است به نحو چشم­گيري بهبود يافته است.

· به منظور شناسایی افراد مستعد علمی و در راستای تلاش در راستای جنبش نرم­افزاری و رسیدن به چشم­انداز 20 ساله، مقدمات برگزاري اولين المپياد علمي دانشجويان علوم پزشكي در سال 87 پايه­گذاري شد و در تير ماه سال 1388 و در حيطه­هاي استدلال باليني، تفكر علمي در علوم پايه و مديريت نظام سلامت  اجرايي شد.  

· در طی اين مدت مصوبات مهمی به تصويب رسيد که می­توان به موارد ذيل اشاره کرد: تشكيل شوراي معين شوراي پزشكي عمومي، تشكيل كميته ثبت نوآوري­هاي آموزشي، ايجاد دانشكده­هاي طب سنتي و علوم نوين، گسترش آموزش عالي در مناطق محروم از قبيل زابل و جيرفت، تصويب دو پروژه jprm توسط سازمان جهانی بهداشت با عناوين بازنگري برنامه آموزش عمومي و استفاده از تكنولوژي­هاي نوين آموزشي، حذف مصاحبه از آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته هاي علوم پزشكي و افزايش مدارك مورد پذيرش آزمون این مقطع، واگذاري صدور مجوز تحويل مدارك دانش آموختگان داراي سند تعهد خاص به دانشگاه­هاي علوم پزشكي طي ابلاغ دستورالعمل اجرايي خاص، تصويب ادامۀ تحصيل دانشجويان دوره اول و دوم كارشناسي ارشد طب سنتي به دورۀ Ph.D و جذب و تخصيص اعتبارات ارزي جهت تجهيزات آموزشي و كمك آموزشي لحاظ کردن امتياز در آئين­نامه ارتقاء در خصوص نوآوري هاي علمي و آموزشي.

· تصويب و ابلاغ آئين­نامه اعطاي بورس تحصيلي خارج از كشور، تصويب آئين­نامه تسهيلات آموزشي شاهد و ايثارگر و ابلاغ آن به دانشگاه­ها، آئين­نامه ارزشيابي مدارك تحصيلي دانش آموختگان خارج از كشور، آئين­نامه دورۀ تكميلي پژوهشي Post Doctrate، آئين­نامه تأسيس و ارزشيابي واحدهاي تحقيقاتي علوم پزشكي، آئين­نامه تأسيس شبكه­هاي تحقيقات علوم پزشكي، آئين­نامه جذب هيئت علمي، تدوين آئين­نامه  استخدامي اعضاي هيئت علمي و تصويب، تدوين و ابلاغ آئين­نامه استاد مشاور دانشجويان و ابلاغ آئين­نامه دستورالعمل شبكه­هاي بهداشتي، درماني و‌ آموزشي كشور از جمله آیین­نامه­هایی است که در این مدت به تصویب رسیده است.

· تدوين و ابلاغ آئين­نامه ارتقای اعضاي هيأت علمي، تدوين آئين­نامه استعدادهاي درخشان، تدوين آئين­نامه ظرفيت پذيرش مازاد دانشجوي دكتري تخصصي (Ph.D)، تدوين آئين­نامه بازنگري شده مقطع دكتري تخصصي (Ph.D)، تصويب دستورالعمل آموزش از راه دور رشتۀ آموزش پزشكي مقطع كارشناسي ارشد، بازنگري آئين­نامه داخلي شوراي­عالي برنامه­ريزي علوم پزشكي و شوراي معين، بازنگري آئين­نامه داخلي شوراي­عالي برنامه­ريزي علوم پزشكي و شوراي معين از جمله سایر آیین­نامه­هایی است که تدوین شده است.   

· تدوين دستورالعمل اجرايي فراخوان جذب هيئت علمي، ابلاغ بخش­نامه ضرورت داشتن EDC فعال برای ايجاد رشته، گروه و دانشكده جديد، ابلاغ بخش­نامه ضرورت پرونده­نويسي توسط دانشجويان دورۀ باليني در مراكز آموزشي درماني، ابلاغ دستورالعمل­هاي اجرايي آئين­نامه ورود بدون آزمون دانشجويان ممتاز به مقاطع بالاتر به تمام دانشگاه­ها، تدوين و ابلاغ آئين­نامه اجرايي پياده­سازي استانداردهاي پايه آموزش پزشكي عمومي، تدوين دستورالعمل اجرايي صدور مجوز خروج از كشور دانشجويان و ارسال و واگذاري آن به دانشگاه­هاي علوم پزشكي كشور از سایر فعالیت­های آموزشی در این دوره است.

 

n  ب: امور هیأت علمی  

·         در راستاي ساماندهي در امور مربوط به اعضای هيأت علمي دانشگاه­ها و ادغام مديريت مرتبط با اين حوزه و بهبود وضعيت برآورده کردن نيازهاي علمي، فرهنگي و رفاهي اساتيد دانشگاه­هاي علوم پزشكي، مركز امور هيأت علمي وزارت متبوع در سال 1386 تأسيس و راه­اندازي شد. واحدهاي تشكيل­دهنده اين مركز عبارتند از: دبيرخانه هيأت مميزه مركزي، واحد تعهدات اعضاي هيأت علمي، جذب و گزينش اعضای هيأت علمي، رفاه اعضای هيأت علمي، دبيرخانه دائمي جشنواره آموزشي شهيد مطهري(ره)، فرصت­هاي مطالعاتي و همايش، توانمندسازي اعضاي هيأت علمي و هيأت تخلفات انتظامي اعضاي هيأت علمي.

·         در راستاي ارایه تسهيلات رفاهي و اعضای هيأت علمي اقدامات موثري از جمله: تهيه پيش­نويس طرح جامع ارائه تسهيلات رفاهي در كارگروه مربوطه و ارجاع به هيأت محترم دولت برای تصويب نهايي، تسهيلات خريد و ساخت مسكن به مبلغ  400 میلیون ریال و افزایش سقف كارت­هاي اعتباري صورت گرفت.

·         در راستای ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه­ها، آئين­نامه ارتقای اعضاي هيأت علمي دانشگاه­ها با شاخصه­هایي هم­چون؛ شناسه­هاي شئون استادي، حضور مؤثر، پايبندي به آئين نامه­ها و مقررات آموزشي و پژوهشي، شناسه­هاي صلاحيت عمومي، فعاليت­هاي آموزشي نظري، فعاليت­هاي آموزشي عملي،باليني و آزمايشگاهي، شواهد در زمينۀ نوآوري در آموزش و پژوهش، فعاليت­هاي استادي در كسوت مشاور فرهنگي و اخلاقي، مديريت و راهبري آموزشي و پژوهشي و فعاليت­هاي علمي- اجرايي تصویب و ابلاغ شد.  

·         با عنايت به بیانات مقام معظم رهبري در خصوص ارتقای تفكر ديني در دانشگاه­ها و نقش مهم و موثر اساتيد دانشگاه­ها در اين امر، توجه ويژه و خاصي به امور فرهنگي اساتيد شد و اقداماتی در این زمینه صورت گرفت که از جملۀ آن­ها می­توان به؛ افتتاح مركز ارتباطات فرهنگي اساتيد دانشگاه­هاي علوم پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي قم، برگزاري اردوهاي راهيان نور ويژه اساتيد دانشگاه­هاي علوم پزشكي براي اولين بار در سطح كشور، برگزاري طرح معرفت با هدف ارتقای سطح بينش ديني و فرهنگي اساتيد، برگزاري دوره­هاي آموزشي، فرهنگي و معرفتي به صورت مجازي و الكترونيك، برپايي مراسم مذهبی و معنوی و اردوهای فرهنگی اشاره کرد.

 

n  معاونت تحقیقات و فنّآوری

n  گسترش تحقيقات پزشکی

· هم­زمان با توجه به کيفيت آموزش پزشکي فعاليت­هاي نسبتاً مطلوبي در زمينه تحقيقات و فن آوري پزشکي نيز صورت گرفته است. تعداد مراکز تحقيقات پزشکي حدود 2 برابر شده و به 220 مرکز رسيده است. تعداد شبکه­هاي تحقيقات پزشکي با رشد 40 درصد به 11 شبکه تحقيقاتي گسترش يافت. هم­چنين تعداد پايگاه­هاي عرضه اطلاعات پزشكي از 30 پايگاه به 42 پايگاه در سال 1387 افزايش يافته است.  

· مقالات علمي پزشکي با رشد 74 درصد از 4672 مقاله در سال 84 به 8110 مقاله و طرح­هاي مصوب پژوهشي در اين زمينه نيز با رشد 5/22 درصدي به 6816 طرح رسيده است. هم­چنين تعداد پايگاه­هاي تحقيقات باليني از 19 پايگاه به 23 پايگاه افزايش يافت.

· با جذب 1020 نفر عضو هيأت علمی و 1800 پژوهشگر، به ترتيب تعداد اعضاي هيأت علمي و پژوهشگران دانشگاه­هاي علوم پزشکي به 11325 و 11000 نفر رسيده است. مجلات علمي پژوهشي علوم پزشکي نيز با حدود 38 درصد رشد از 103 مجله در سال 84 به 142 مجله در سال 87 افزايش يافته است.

· با مجموع فعاليت­هاي پژوهشي صورت گرفته، رتبه ايران در بين ساير کشورها در توليد مقالات علوم پزشکی با 8 رتبه صعود از رتبه 31 به 23 صعود کرده است. هم­چنين طبق نتايج ارزشيابي پژوهشي دانشگاه­هاي علوم پزشکي کشور، روند مقالات ايراني نمايه شده در کل مجلات معتبر بين­المللي حدود 2 برابر شده و به 7157 مقاله رسيده است.

· اجراي برنامۀ سامانۀ ملي پژوهش در سلامت، راه­اندازي برنامه شبكه اطلاع­رساني، اجراي برنامۀ ارزشيابي نشريات علوم پزشکي کشور، طراحي و ايجاد نرم ­افزار اشتراک منابع کتابخانه­اي، راه­اندازي سامانه ملي زيست پزشکي و سلامت از جمله ديگر فعاليت­هاي تحقيقات و فناوري است.

 

معاونت دانشجويي و فرهنگي  

n  الف: توسعۀ خدمات دانشجويي و فرهنگي  

· در طي اين مدت 54 هزار متر مربع خوابگاه­هاي دانشجويي علوم پزشکي با ظرفيت 8 هزار نفر بهره­برداري شد و ظرفيت خوابگاه‌هاي علوم پزشکي با 30 درصد افزايش به تعداد 328 خوابگاه و ظرفيتي معادل 48000 نفر افزايش يافت.

· در طی اين مدت بيش از 34 سالن ورزشي، 5 استخر شنا و بيش از 17 زمين چمن فوتبال احداث شده و سرانه فضای ورزشی دانشجويي به طور متوسط 5/1 برابر شده است. هم­چنين کانون­هاي ورزشي در دانشگاه­هاي علوم پزشکي كشور ایجاد و تجهيز شدند که نقش مهمی در توسعۀ ورزش داشته­اند.    

· تشکیل شورای سیاستگزاری تربیت­بدنی و طب­ ورزش به ریاست مقام محترم وزارت، افزایش سرانه فضای ورزشی از 4/0مترمربع به 85/0مترمربع، افزایش دانشجویان تحت پوشش ورزش همگانی از 15% به 25%، افزایش دانشجویان تحت پوشش ورزش قهرمانی از 5% به 8% و تخصیص اعتباری بالغ به 20 میلیارد ریال برای خرید وسایل و تجهیزات ورزشی به منظور توسعۀ همگانی به ویژه ورزش خوابگاهی دانشگاه­ها از فعالیت­هایی است که در زمينۀ توسعه ورزش صورت گرفته است.

· برگزاری چهار دوره المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان در دو بخش خواهران و برادران با حضور بیش از 5000 نفر دانشجو در هر دوره، تدوین و تصویب آیین­نامه پرداخت حق­الزحمه داوران و عوامل فنی و اجرایی مسابقات ورزشی در دانشگاه­های علوم پزشکی کشور و هم­کاری در تشکیل فدراسیون ملی ورزش­های دانشگاهی کشور با مشارکت وزارت علوم و سایر موسسات آموزش عالی کشور از جمله فعالیت­های دیگری است که در زمینۀ توسعه ورزش صورت گرفته است.

· برای ارتقای شرایط روانی و اجتماعی دانشجویان 85 پایگاه خدمات مشاورۀ روان­شناختی در 85 خوابگاه دانشجویی و 8 خط مشاوره تلفنی در دانشگاه­­های علوم پزشکی کشور راه­اندازی شد و 280 کارگاه آموزشی و سمینار و... در حیطۀ مشاوره دانشجویی برگزار شد. هم­چنین با جذب نیروهای پاره­وقت روان­شناس بر فعالیت­های کیفی مراکز مشاوره دانشجویی افزوده شد.

· در راستای گسترش فعالیت­های فرهنگی در دانشگاه­های علوم پزشکی کشور، فعاليت­هايي چون؛ برگزاری نخستین المپیاد فرهنگی، انتخاب چهار دورۀ دانشجوی نمونه با رویکرد انتخاب دانشجویان نخبۀ فرهنگی، برگزاری طرح معرفت برای نخستین بار ویژه اساتید، مدیران و کارشناسان دانشجویی- فرهنگی، تدوین آیین­نامه رفتار حرفه­ای دانشجویان، برگزاری مسابقات کتاب­خوانی با رویکرد دینی و قرآنی، بازنگری و اصلاح آیین­نامه­های کانون فرهنگی، ارودها و نشریات دانشجویان و... صورت گرفته است.

· در طی اين مدت از نشريات و تشکل­های دانشجويي حمايت خاص شده و تعداد نشريات دانشجويي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور به 125 نشريه و تعداد تشكل­های دانشجويي به 471 تشکل در دانشگاههاي علوم پزشكي رسيد.

· براي توسعه و اشاعه فرهنگ قرآنی در دانشگاه­هاي علوم پزشکي، فعاليت­هايي از قبيل؛ راه­اندازی مرکز قرآن و عترت، جشنواره مسابقات قرآني، برگزاری دوره­های آموزشی مهارت­های قرآنی و حضور فعال در غرفۀ دانشگاهی نمایشگاه سراسری قرآن و... انجام شده است.  

· در طی اين مدت 58 باب مسجد و نمازخانه دانشجويي راه­اندازی شد. علاوه بر آن سهميه حج عمره دانشجويي نسبت به سال 84 بيش از 2 برابر شده و سالانه بيش از 3000 نفر دانشجو به حج مشرف می­شوند.

 

n  ب: ارايۀ تسهيلات رفاهی به دانشجويان

· در طی چهار سال اخيـر به ميـزان 682 ميليارد ريال انواع وام بـه دانشجويان علوم پزشکی اختصاص يافت، که به­طور متوسط معادل 170 ميليارد ريال در سال بوده است. در مقايسه سال 84 و 87، پرداخت انواع وام با رشد 68%، از 121 ميليارد ريال به 203 ميليارد ريال رسيده است.

· در طی این مدت سرانۀ وام­های تحصیلی، وام مسکن و ودیعه مسکن افزایش یافته به­طوری که سرانۀ وام تحصیلی مجردی 2 برابر، سرانۀ وام تحصیلی متأهلی 80%، سرانۀ وام مسکن مجردی 50%، سرانۀ وام مسکن متأهلی 20%، ودیعۀ مسکن عادی در تهران 2 برابر، در شش شهر بزرگ 80% و در سایر شهرها 56% و ودیعۀ مسکن تکمیلی نیز بیش از 2 برابر رشد داشته است.

· اعطاي وام شهريه به دانشجوياني كه شهريه پرداخت مي­کنند (از سال 84)، اعطاي وام خريد كالا به دانشجويان روزانه (از سال 85)، اعطاي وام استعدادهاي درخشان به دانشجويان روزانه (از سال تحصيلي 85-84) و کمك به تعمير و نگهداري خوابگاه­هاي موقوفه (از سال 86) از جمله فعاليت­هايی جديدی است که در راستای توسعه كمّي و كيفي ارائه تسهيلات اعطايي به دانشجويان انجام شد.

· دريافت 100% اعتبارات جاري تخصيص­يافته جهت اعطاي تسهيلات به دانشجويان و اعتبار تملك دارايي­هاي سرمايه­اي و تحصيل 100% اعتبارات اختصاصي پيش­بيني شده و تنظيم دستورالعمل­هاي اجرايي و ابلاغ آن به دانشگاه­ها در هر سال تحصيلي و نظارت بر حسن اجراي قوانين و دستور العمل­ها.

· تغییر فرآیند پرداخت و بازپرداخت وام­ها شامل؛ افتتاح حساب به صورت متمرکز، ایجاد اسناد به صورت Online، ارجاع الکترونیکی بین کاربران، دریافت صورت حساب پرداخت اقساط به صورت الکترونیکی و صدور مجوز به صورت الکترونیک و دریافت درخواست صدور مجوزها از طریق اینترنت و راه­اندازی سیستم برقراری ارتباط با سیستم اطلاعاتی صندوق رفاه به صورت Dialup از طریق خط دیجیتال.

 

معاونت هماهنگی و امور مجامع

n  امور هماهنگی و مدیریت فرآیندهای سیاست­گزاری

· مدیریت فرآیندهای سیاستگزاری، برنامه­ریزی­های راهبردی بخش سلامت در قالب برنامه­های توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و نیز هماهنگ­سازی سیاست­های اجرایی دانشگاه­های علوم پزشکی در راستای سیاست­های ملی نظام و اسناد بالادستی هم­چون سند چشم­انداز سال 1404 کشور، سیاست­های کلی اصل 44 و بهره­گیری از منابع ملی و بین­المللی مهم­ترین سیاست­ها در این بخش بوده است. 

· راهاندازي «دبيرخانۀ شورای سياستگزاري و اصلاح نظام سلامت»؛ که اين دبيرخانه براي هماهنگي و كمك در تدوين، اجرا، پايش و ارزشيابي سياستها و برنامههاي كلان نظام و دستيابي به اهداف توسعه در دولت نهم شروع به کار کرد. 

· اجراي «پروژه اصلاح نظام سلامت»؛ که با هدف ايجاد سلسلهاي از تغييرهاي هدفمند مستمر براي بهبود كارآيي، برقراري عدالت در برخورداري مردم از خدمات بهداشتي و درماني، محافظت مردم در برابر خطرات مالي ناشي از بيماريها، تأمين مالي پايدار و اصلاح نظام پرداختها آغاز شد.

· اجراي «پروژه مطالعه و تحليل وضعيت نظام سلامت»؛ با هدف شناخت چالشها و فرصتهاي نظام سلامت در كشور، ارزيابي تحليلي سياست و برنامهها و رسيدن به چارچوبي درباره گزينههاي گوناگون سياستي و تدوين برنامههاي اجرايي كوتاه مدت و ميان مدت براي دست يافتن به هدفهاي بخش سلامت و گام برداشتن در راه چشمانداز20ساله کشور. از نتايج اين پروژه براي تعيين خطوط اصلي پژوهشها و ظرفيتسازيهاي آينده استفاده خواهد شد.

· تدوين برنامۀ دوساله مشترک جمهوري اسلامي ايران و سازمان جهاني بهداشت در سال­هاي 2008 و 2009 براي اجراي برنامه­هاي فني مشترک تنظيم و مصوب شد که اين برنامه به خوبی اجرا شد. 

· راه­اندازي مرکز اسناد و اطلاعات راهبردي سلامت كه به عنوان حافظ سازمانی، وظيفۀ گردآوری، طبقه­بندی، حفظ و انتشار اسناد و اطلاعات را به عهده دارد.

· تقویت دبیرخانه هیأت­های امناء دانشگاه­های علوم پزشکی و موسسات وابسته و برگزاری حداقل دو جلسه در سال و پایش مستمر مصوبات.

· راه­اندازی سامانۀ الکترونیکی مستندات، گزارشات، گزارش­گیری و پایش فعالیت­ها در سطوح مختلف فعالیت به ویژه در بخش اجلاس­ها و شورای سیاستگزاری، هیأت­های امنای، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، مرکز اسناد و اطلاعات راهبردی.

· مديريت و برگزاری منظم اجلاس روسای دانشگاه­های علوم پزشکی کشور و موسسات وابسته برای تبيين سياست­ها و برنامه­های ملی و ايجاد هماهنگی و همکاری بين­بخشی و فرابخشی در سطح استان­ها و ستاد مرکزی.

 

معاونت توسعۀ مدیریت و منابع

الف: توسعۀ مدیریت

· در راستاي آموزش مديران نظام سلامت يك دوره فشرده Mini MBA 20 ساعته براي 224 نفر از مديران بيمارستاني برگزار شد. هم­چنین اولين كنگره بين‌المللي مديريت بيمارستاني نیز با حضور 5 نفر از اساتيد خارجي برگزار شد.

· در حوزۀ مديريت دانش و يادگيري سازماني و طراحي و استقرار سامانه ثبت تجارب مديريت بيمارستاني برای، ارزيابي و انتشار تجربيات بيمارستان‌ها و ثبت تجارب مديران ارشد وزارت متبوع (وزرا و معاونين فعلي و پيشين) در حال اجرا است.

·  بر مبناي مطالعات و جمع‌بندي صاحب­نظران،‌ نظام ارزيابي عملكرد و تعالي سازماني مراكز بيمارستاني، در ابتدا به صورت پايلوت در 18 بيمارستان منتخب عملياتي شد و در سال 1388 نيز در قالب قانون بودجه در مجموعه بيمارستان‌هاي هيئت امنايي پياده‌سازي خواهد شد.

·  در تدوين برنامۀ عملياتي سال 1387، اسناد بالادست و تحليل‌هاي استراتژيك صورت گرفته مورد بررسي،‌ مطالعه و جمع‌بندي قرار گرفت و بر مبناي فرآيند تدوين شده كه در برگيرنده تدوين اهداف عملكردي، برنامه‌هاي عملياتي و فعاليت‌هاي مرتبط با آن بود، برنامه‌هاي عملياتي عموم واحدهاي سازماني به صورت يك­پارچه تهيه و تدوين شد. يكپارچگي، ايجاد ارتباط شفاف و منطقي بين بودجه‌ريزي و برنامه‌ريزي‌ عملياتي و استقرار سامانۀ مربوطه از مهم­ترين ويژگي‌هاي اين برنامه محسوب مي‌شود.

· نحوۀ استقرار و پیاده­سازی فرآیند برنامۀ عملیاتی در سال 87 مورد ارزیابی و بازنگری قرار گرفت و فرآیند برنامه­ریزی عملیاتی سال 88 به شکلی متقن­تر تدوین شد. وجوه مشخص و برجستۀ فرآیند مذکور نسبت به رویۀ سال 87 شامل مواردی هم­چون؛ ترسیم سلسله مراتب اهداف و احصای سیاست­های عملکردی برای هر مجموعه، ایجاد ارتباط شفاف و منطقی بین بودجه­ریزی و برنامه­ریزی عملیاتی و استقرار سامانۀ نرم­افزاری برنامه­ریزی عملیاتی است که ضمن ایجاد بستری برای جریان اطلاعات، امکان تولید و ارایه گزارشات استاندارد عملکردی مبتنی بر برنامه­های تدوین شده را برای سطوح مختلف مدیریتی مهیا کرده و امکان پیگیری و استقرار آن­ها را فراهم می­کند.

· در راستای استقرار نظام ارزیابی عملکرد و تعالی سازمانی در بیمارستان­های کشور، از ابتدای سال 87 مطالعات گسترده­ای در خصوص رویکردهای مورد استفاده در کشورهای مختلف و انتخاب رویکردی بومی برای بهبود کیفیت در سازمان­های نظام سلامت در مرکز توسعۀ مدیریت و تحول اداری صورت گرفت. بر اساس نتایج مطالعات و جمع­بندی نظر خبرگان، نظام ارزیابی عملکرد و تعالی مراکز بیمارستانی تدوین شد که در ابتدا به صورت پایلوت در 18 بیمارستان منتخب عملیاتی و در سال 1388 نیز در قالب بودجه در مجموعه بیمارستان­های هیئت امنایی (حدود 50 بیمارستان) در دست اقدام است.  

· بازطراحی ساختار سازمانی ستاد مرکزی وزارتخانه، دانشگاه­های علوم پزشکی و بیمارستان­های هیأت امنایی، به عنوان یک فعالیت جامع و منسجم در حوزۀ ساختار وزارت متبوع، تعریف و مرحلۀ اول آن آغاز شد. این طراحی به صورت علمی و کارشناسی و متناسب با شرایط بومی وزارتخانه و اقتضائات روز کشور، در بستر یک متدولوژی یک­پارچه انجام شد. پس از طراحی معماری کلان ساختاری وزارتخانه، طراحی تفصیلی ساختار در سطوح مختلف صورت گرفته و  درحال انجام است.

· در اجرای بازطراحی ساختار، در حوزۀ بیمارستان­های هیأت امنایی که طراحی ساختار آن­ها به پایان رسیده است، دو سیستم تیپ­بندی و مدل توسعه و پویایی به گونه­ای با ابعاد ساختار (مثل نمودار و ساختار مشاغل) پیوند خورده­اند که پویایی ساختار سازمانی این بیمارستان­ها و هم­چنین توسعه ساختار برای بیمارستان­های جدید، مبتنی بر شاخص­های معین، تضمین می­شود.

· در سایر سطوح ساختاری وزارتخانه، طراحی­ها تا مراحل پیشرفته و بخش­هایی نیز در حال انجام است. به منظور فراهم کردن بسترهای لازم برای عملیاتی شدن ساختارهای طراحی شده، علاوه بر ملاحظه جمیع جوانب، دو موضوع تعریف و طراحی جامع همۀ ابعاد ساختار سازمانی و هم­چنین تعریف یک فرایند تعاملی بسیار پرحجم و فشرده با اجزای مختلف وزارتخانه (اعم از مدیران و کارشناسان ستاد، دانشگاه­ها و بیمارستان­ها) به عنوان دو گلوگاه اصلی که خلاء آن در بسیاری از کارهای ساختاری در کشور ما ملاحظه می­شود، مدنظر قرار گرفته و هم­چنین تدوین طرح انتقال و استقرار ساختار (Transition Plan) به عنوان یک فعالیت مبتکرانه و بدیع، شرایط لازم برای هرجه بیشتر اجرایی شدن ابعاد طراح را فراهم می­کند.  

 

n  ب: منابع (انسانی، مالی و فیزیکی)

· در حوزۀ مديريت منابع انساني اقدامات مهمّي از جمله: افزايش فوق‌العاده سختي شرايط محيط كار، حذف سقف نوبت كاري، اجراي طرح ارتقاي شغلي پرستاران و مشاغل بهداشتي درماني و اصلاح پرداخت فوق‌العاده ويژه به پرستاران، حذف سقف 65 درصد طرح مسير ارتقاي شغلي كارشناسان، مديران و مشاوران، پرداخت فوق‌العاده ويژه به پزشكان بهره‌مند از حق محروميت از مطب، پرداخت فوق‌العاده ويژه به مشاغل هم سطح كارشناسي، مشاركت در تدوين آيين‌نامه‌هاي اجرايي قانون مديريت خدمات كشوري به ويژه آيين‌نامه اجرايي فصل دهم قانون انجام شده است. هم­چنين دستورالعمل نحوۀ استخدام نيروي انساني، انعقاد قرارداد نيروهاي موقت، انعقاد قرارداد پزشكان خانواده، آموزش كاركنان، داوطلبين آزمون بهورزي، ماموريت‌هاي آموزشي تهيه و تنظيم شده است.

·  توزيع حدود 62 هزار مجوز استخدامي و جذب بیش از 50 هزار نفر، توزيع بيش از 71 هزار نفر از فارغ‌‌التحصيلان رشته‌هاي علوم پزشكي از سوي اداره طرح و توزيع نيروي انساني، تهيه و توزيع سهام عدالت شاغلين ستاد مركزي براي حدود 1650 خانوار (3330 نفر) و تهيه سهام عدالت بازنشستگان و وظيفه‌ بگيران ستاد وزارتخانه به تعداد 1300 خانوار (3200 نفر)، تكميل بانك اطلاعاتي شاغلين و بازنشستگان حوزه وزارتخانه و دانشگاه‌هاي تابعه و ارايه بن سبد كالا براي 456 هزار نفر از شاغلين و بازنشستگان از ديگر فعاليت­هاي حوزۀ مديريت منابع انساني است.

· پيگيري و اجراي سيستم حسابداري تعهدي در اجراي ماده 49 قانون برنامۀ پنجم توسعۀ اقتصادي و اجتماعي كه در اين راستا جلسات متعدد هماهنگي با وزارت امور اقتصادي و دارائي و ديوان محاسبات كشور برگزار شد.

· برپایی همايش‌هاي توجيهي و كلاس تربيت مربي آموزش‌هاي مالي برای اجراي سيستم نظام نوين مالي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و هم­چنین برآورد بهاي تمام شده در مراكز بهداشتي و درماني و مراكز آموزشي كشور به منظور به كارگيري در بودجه‌بندي سالانه دانشگاه‌ها براي اولين بار از سایر فعالیت­ها در این زمینه است.

· در فعالیت­های امور مالی، اصلاح روش­ها و فرآیندها، تغییر ساختار نیروی انسانی و ساختار عملکرد عاملیت­ها و ساختار عملکردی ذی­­حسابی انجام شده به طوری که در 4 ماهه ابتدای سال 88، دریافت میانگین 95 درصد از تخصیص­های ابلاغی و پرداخت میانگین 98 درصد هزینه­ها صورت گرفته است.

· در خصوص فعالیت­های عمرانی در طی چهار سال دولت نهم، 18 واحد خوابگاه دانشجویی با ظرفیت 3340 نفر، 73 واحد بیمارستان جمعاً با ظرفیت 7191 تخت، 15 واحد مسجد در سایت­های دانشگاهی، 10 واحد سالن ورزشی سرپوشیده، 23 واحد دانشکدۀ علوم پزشکی، 94 بخش درمانی، کلینیک و پاراکلینیک و 158 مرکز بهداشتی درمانی- شهری و روستایی و 461 خانۀ بهداشت و هم­چنین 549 مسکن ویژۀ پزشکان به بهره­برداری رسیده است.

· علاوه بر طرح­های به بهره­برداری رسیده، در بخش عمرانی مطالعۀ آسیب­پذیری بیمارستان­های موجود شامل 540 بیمارستان انجام شد و نتایج آن برای دفتر ریاست جمهوری ارسال شد. ويرايش اول 20 جلد استانداردهاي فضاهاي فيزيكي بيمارستان­ها تأليف شد كه در مرحلۀ بازبيني براي چاپ است.

· طی چهار سال 5000 تخت بیمارستانی طراحی و نقشه­های 8500 تخت بیمارستانی بررسی و تائید شد و 5400 تخت بیمارستانی نیز در دست طراحی است. در حال حاضر 263 بیمارستان با ظرفیت 21439 تخت و زیربنای 2214347 مترمربع، 51 خوابگاه دانشجویی با ظرفیت 1587 نفر، 30 سالن ورزشی مسقف با زیربنای 60700 متر مربع، 21 باب مسجد با زیربنای 20747 مترمربع، 627 واحد مسکن ویژۀ پزشکان با زیربنای 53295 مترمربع و 46 دانشکده با زیربنای 346017 مترمربع در کشور در حال ساخت یا توسعه است. هم­چنین تعدادی از پروژه­ها با کاربری بهداشتی، درمانی، آموزشی و اداری خدماتی نیز در دانشگاه­های علوم پزشکی در دست مطالعه، احداث و توسعه است.  

 

n  پ: مصوبات سفرهاي استاني

· وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با 1000 مصوبه جزء 3 دستگاه اول به لحاظ تعداد و حجم مصوبات مي­باشد. با عنايت به نياز به توسعه زيرساخت­هاي سلامت كشور براي رسيدن به موارد پيش بيني شده در سطح بندي خدمات درمان بستري كشور موضوع ماه 89 قانون برنامه چهارم توسعه،‌ مصوبات وزارت متبوع به اين نياز توجه اساسي داشته و اكثر مصوبات در رابطه با احداث، تكميل، تعمير و تجهيز فضاهاي مورد نياز شكل گرفته­اند.

· احداث و تکمیل بالغ بر 20000 تخت بیمارستانی به تصویب رسیده است که تعدادی از آن­ها در دولت نهم تکمیل و بخش اعظم آن در حال اجراست. هم­چنین احداث 30 پروژۀ بیمارستانی نیز در سال 88 شروع شده است و مطالعۀ 5400 تخت بیمارستانی در 30 بیمارستان نیز آغاز شده است. این پروژه­ها از سال 1389 در قوانین بودجۀ سنواتی تأمین اعتبار و اجرایی می­شود.

· در توسعۀ زیرساخت­های آموزشی و کمک­آموزشی نیز با اخذ مجوز ایجاد 373 هزار مترمربع فضای جدید، 42 پروژه در سطح دانشگاه­های علوم پزشکی آغاز شده است که نقش به­سزایی در توسعۀ آموزش و تربیت نیروی متخصص خواهد شد. علاوه بر این در راستای ارتقای روحیۀ ورزشی در دانشجویان پروژه­های سالن ورزشی در مصوبات به تصویب رسیده­اند. هم­چنین در راستای اعتلای فرهنگ اسلامی در دانشگاه­های فاقد مسجد، طرح اجرایی به تصویب رسید.

· علاوه بر اين در راستاي ارتقای روحيۀ ورزشي در دانشجويان، چندین پروژۀ سالن ورزشي در مصوبات سفر اول و سفر دوم به تصويب رسيده‌اند. هم­چنين در راستاي اعتلاي فرهنگ اسلامي در دانشگاه‌ها نیز چند پروژه احداث مسجد نيز به تصويب رسيده‌اند كه همگي در دست اجرا هستند و بعضاً‌ نيز به بهره‌برداري رسيده‌اند.

· يكي ديگر از جنبه‌هاي مهم سفرهاي استاني رسيدگي به مشكلات پرسنلي و مراجعات مردمي است كه در قالب ستادهاي پاسخگويي و تشكيل جلسات پرسنلي همزمان با انجام سفرهاي استاني برگزار شده است. در اين زمينه قريب به 35000 نامۀ مردمي و پرسنلي مورد بررسي و پيگيري قرار گرفته است. هم­چنين علاوه بر اين تا كنون 7000 مورد از هموطنان نيازمند به مساعدت در امر درمان و دارو مكاتبه کرده­اند كه 2000 مورد با هزينه‌اي بالغ بر 40 ميليارد ريال پوشش داده شده‌ و 3500 مورد نيز در دست بررسي و درمان هستند و مابقي موارد نيز به زودي بررسي و اقدام خواهند شد.

 

n  ت: امور عمومي و رفاه کارکنان

· در طي چهار سال اخير، 5948 فقره وام با اعتبار 87.2 ميليارد ريال، 580 فقره کمک هزينه ازدواج به ميزان 2 ميليارد ريال و 264 فقره کمک هزينه فوت به ميزان 914 ميليون ريال به كاركنان ستاد مركزي وزارت متبوع پرداخت شده است. علاوه بر اين، 2200 فقره کمک هزينه تشويق فرزندان دانش­آموز و دانشجوی کارکنان به ميزان 598 ميليون ريال در طی اين مدت پرداخت شده است.  

· پرداخت کمک هزينه درمان بر اساس دستور رياست جمهوري برای 1800 نفر با هزينۀ 5/20 ميليارد ريال در سال 87، اعزام 350 نفر از کارکنان ستاد مرکزی و دانشگاه­هاي علوم پزشکي به حج عمره، توزيع 50 هزار خط تلفن همراه به صورت اقساط برای پرستاران و بهياران، افزايش تعهدات بيمه تکميلي کارکنان، توزيع دو نوبت بن­ سبد کالا به تعداد 855 هزار برای دانشگاه­هاي علوم پزشکي در سال 87 و راه­اندازي تعاوني مسکن کارکنان و راه­اندازي تعاوني مصرف کارکنان وزارتخانه از جمله فعاليت­های رفاهی است.

· توزیع 2400 دستگاه آمبولانس، راه­اندازي آمفي­تئاتر و تجهيز سالن­هاي سمينار ساختمان ستاد مرکزی؛ تشکيل کميتۀ کشوري ارتقای کيفيت در خدمات پشتيباني دانشگاه­ها، اجراي آيين­نامه تحويل خودروهاي دولتي در ستاد مرکزي و توقف بيش از 130 خودرو بر اساس اين آيين­نامه، برگزاري 160 مناقصه جاری و عمراني در چهار سال و تدوين مجموعه قوانين مناقصات از ساير فعاليت­هاست.

· در راستاي واگذاري امور پشتيباني به بخش غير دولتي، از سال 84 به بعد 90% امور پشتيباني و خدماتي حوزه ستاد مركزي وزارتخانه به بخش غيردولتي واگذار شد. علاوه بر اين با ايجاد و تقويت گروه تحقيق و توسعه و بهره­گيري از كارشناسان در راستاي واگذاري امور پشتيباني دانشگاه­هاي علوم پزشكي به بخش غيردولتي نيز اقدامات مناسبي انجام شده است.

· اقدامات موثر در زمينۀ کاهش مصرف انرژي که شامل؛ 8% کاهش مصرف آب؛ 15% کاهش مصرف برق؛ 22% کاهش مصرف گاز و 7% کاهش مصرف سوخت در مقايسه سه ماهۀ اول سال­های 76 و 87، تدوین شاخص­های نظارت بر امور پشتیبانی و پاراکلینیکی بیمارستان­ها، حذف سرویس­های ایاب و ذهاب کارکنان در راستای اجرای برنامۀ چهارم توسعه از سایر فعالیت­هاست.

 

n  ث: امور حقوقي

· تدوين چند «لايحه» که از جمله آن می­توان به تدوين لايحه قضازدايي، فصل دوم قوانين و مقررات مربوط به امور پزشكي، بهداشتي- درماني و دامپزشكي، تدوين لايحه قانوني نحوه ورود نمونه­هاي انساني به داخل و ارسال آن به خارج از كشور، تدوين نهايي پيش­نويس لايحه رسيدگي به جرايم امور دارويي و تجهيزات دامپزشكي و پيشنهاد لوايح قانوني در خصوص اخذ مجوز از وزارت متبوع برای اقدامات درماني از طريق هوميوپاتي، انرژي درماني و طب سنتي اشاره کرد.

· تدوين چندين «آيين­نامه» و «دستورالعمل» که از جمله آن می­توان به تدوين آيين­نامه تأسيس صندوق حمايت از بيماران صعب­العلاج، تأسيس مركز مشاوره و ارائه خدمات مامايي، آيين­نامه اجرايي قانون نحوه اهداء جنين به زوجين نابارور، آيين­نامه تأمين سلامت كاركنان دولت، آئين نامه نحوه تدوين استاندارد و الزامات در حوزه تجهيزات پزشكي و تدوين دستورالعمل تفويض اختيارات انصراف دانشجويان شاغل به تحصيل در دانشگاه­ها و... نام برد. 

· «بررسي و اظهارنظر» در باره ده­ها قانون، لايحه، آيين­نامه، دستورالعمل، اساس­نامه و طرح پيشنهادي که از جمله آن می­توان به مواردی هم­چون بررسي و اظهارنظر در باره قانون تشكيل شوراي آموزش پزشكي و تخصصي، تعيين تعرفه­هاي تشخيص طبي و خدمات درماني و هتلينگ بيمارستان، آيين نامه شوراي هدايت استعدادهاي درخشان، آيين نامه انتظامي اخلاق در پژوهش پزشكي، لايحه قانوني حدود و ضوابط تبليغات بازرگاني، لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان فاقد سرپرست و... نام برد.

· بازبيني و رفع ايرادات حقوقي و مغايرت­هاي قانوني در پيش­نويس تفاهم­نامه­ها و قراردادها، بازبيني و رفع ايرادات حقوقي و مغايرت­هاي قانوني در پيش­نويس مناقصات و مزايده­ها و بازبيني و رفع ايرادات حقوقي و مغايرت­هاي قانوني در پيش­نويس در استعلامات دانشگاه­ها واحدهاي ذيربط نسبت به تغيير و تعبير مفاد قراردادها و تفاهم­نامه­هاي مربوطه از  «ساير فعاليت­ها» است.

· راه‌اندازي سايت تخصصي دفتر حقوقي به منظور ابلاغ قوانين و مقررات به صورت الكترونيكي به واحدهاي تابعه و پاسخ به استعلامات واحدها و ايجاد بانك قوانين و مقررات و ساير امكانات در جهت تسهيل در امور.

· مستندسازي املاك وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و ايجاد بانك اطلاعات املاك و جلب حمايت خيرين در اين حوزه به طوري كه وقف چند مورد ملك براي وزارت بهداشت‌ با ارزش بيش از يك­صد ميليارد ريال انجام شده است.

· رسیدگی و پیگیری پرونده مستنکفین از انجام تعهد شامل مستنکفین بورسیه و ارزبگیر که برای تحصیل به خارج از کشور عزیمت کرده و برای انجام تعهدات بازنگشته­اند که برای این مستنکفین اجرائیه صادر و پس از صدور اجرائیه ضامنین نامبردگان برای واریز بدهی به این وزارتخانه مراجعه و نسبت به وصول بدهی دولت از نامبردگان بر اساس ماده 34 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اقدام شده است. هم­چنین با ابلاغ اخطار و صدور اجرائیه برای مستنکفین از انجام تعهد خدمت دوره­های دستیاری، اکثر مستنکفین مذکور برای خدمت خود را معرفی و از طریق معاونت سلامت در مناطق مورد نیاز وزارت متبوع در حال خدمت هستند.

· «تدوين پيش­نويس» ده­ها آيين­نامه و دستورالعمل در طی اين مدت که از جملۀ آن می‌توان به تدوين پيش­نويس تأسيس و اداره امور آزمايشگاه­هاي تشخيص پزشكي، تأسيس و بهره­برداري آزمايشگاه­هاي كنترل غذا، آرايشي و بهداشتي، راه­اندازي مراكز گذري، پيش­نويس آيين­نامه كميته كشوري بررسي و تدوين روش­ها و فراورده­هاي تشخيصي طبي، پيش­نويس آيين­نامه تأسيس درمانگاه دندانپزشكي و... اشاره کرد. 

· ارايۀ بيش از 2310 مورد «اظهارنظر و مشاوره» در طی چهار سال اخير، صدور بيش از 300 مورد اجرائيه و پيگيري موارد اجرائيه تا وصول مطالبات دولت، برگزاري كارگاه­هاي تخصصي و سمينار آموزشي برای قضات كشور در خصوص موضوعات مرتبط با امور پزشكي با همكاري قوه قضائيه، بازبيني و پيشنهاد اصلاح قوانين و مقررات مرتبط با حوزه وظايف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، مشاركت در تدوين معاهده تجارت قانوني دخانيات و طرح تأسيس صندوق حمايت از بيماران از جمله ساير فعاليت­ها در اين زمينه است.

· تهيه و تدوين مجموعه قوانين و مقررات بهداشتي، درماني و آموزشي پزشكي و توزيع آن در تمام دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، وزارتخانه‌ها و واحدهاي تابعه قوه قضائیه و ارسال اظهارنامه به مستأجرین غرفه­های تجاری پاساژ حافظ و انعقاد قرارداد با برخی از مستأجرین و تعدیل اجاره بهاء و انتشار و توزیع کتاب مجموعه قوانین و مقررات بهداشتی- درمانی و آموزش پزشکی از جمله سایر فعالیت­هاست.

 

معاونت امور مجلس

n  تعامل با مجلس شورای اسلامی

· تعامل و هم­کاری معاونت امور مجلس با مجلس شورای اسلامی، طیف وسیعی از فعالیت­ها را در بر می­گیرد که از جملۀ آن­ها عبارتند از: پاسخ­گویی به تذکرات و سوالات نمایندگان با حضور مستمر در جلسات علنی و کمیسیون­ها برای طرح مشکلات، درخواست­ها و پیشنهادهای وزارت متبوع و انتقال نظرات و پیشنهادهای مجلس به مقامات وزارتخانه، تنظیم مناسبات و ارتباطات حضوری مدیران وزارت­خانه، تنظیم مناسبات و ارتباطات حضوری مقامات وزارتخانه با نمایندگان مجلس و اعلام نظر کارشناسی در مورد طرح­ها و لوایح مطروحه در مجلس.

· سهم بهداشت و درمان از توليد ناخالص داخلی (GDP) از 5/6 درصد در سال 84 به بيش از 7 درصد در سال 88 رسيده است. از طرفی در تعامل با مجلس شورای اسلامی، 200 ميليون دلار برای تکميل و نوسازی تجهيزات پيشرفته پزشکی اختصاص يافته است.

· به 670 مورد تذكرات و 148 فقره سوالات نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي پاسخگويي شده و هم­چنين براي580 مورد ديدار نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي با وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هماهنگي و پيگيري لازم انجام شده است.

· تدوين « لايحه جامع مديريت خدمات سلامت» برای هدايت، کنترل و نظارت بر عوامل دخيل در نظام سلامت و تعديل در سهم پرداختی مردم از هزينه­های سلامت که متضمن بازنگری و اصلاح در معماری کلان سلامت و انجام تغييرات گسترده در ساير قوانين مربوطه است، از جمله اقدامات مهم اين حوزه است.  

· بررسي و اظهارنظر در خصوص بيش از 2000 مورد از لوايح و طرح تصويبنامههاي مطروحه در هيئت دولت و كميسيون­هاي مربوطه و انجام بالغ بر 66071 مکاتبه در خصوص وظايف محوله و پاسخگوئي به استعلام­هاي معاونت حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري و معاونين، مديران وزارت متبوع و سازمان­هاي تابعه.

· در قوانين بودجه سنواتی و به ويژه در اصلاحيه­های قوانين مذکور برای تأمين اعتبارات مورد نياز بخش سلامت، حداکثر تلاش صورت گرفته که نتيجه آن­ها را در احکام قوانين و بودجه و اعتبارات تخصيص يافته می­توان ملاحظه کرد. برای مثال در قانون بودجه سال 88 در رابطه با موضوعات مختلف بخش سلامت در بندهای 12،14،22،24،25،37 و 56 احکام لازم درج شده است.

· با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بررسی لوایح و طرحهاي پيشنهادي مربوط به بخش سلامت كشور، مشاركت صورت گرفته است که از جمله طرحها و لوايحي كه در اين مدت در مجلس شورای اسلامی مطرح و بعضاً به تصويب رسيده است، می­توان به موارد ذيل اشاره کرد: قانون ارتقای بهره­وری کارکنان بالينی نظام سلامت، طرح الزام اجرای نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده، قانون تأمين درآمدهاي اختصاصي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و مؤسسات تابعه، طرح اجازه اعطاي مجوز به بخش خصوصي براي تأسيس مراكز سي­تي­اسكن، طرح تعرفهگذاري خدمات پرستاري و تعديل كارانههاي پرستاري، قانون اعطاي مجوز استخدام نيروي انساني بهداشتي و درماني، قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانيات، قانون الزام سازمانهاي بيمه گر به پرداخت خـارتهـاي متفـرقـه، قـانـون بيمـه انفرادي بيماران ديابتي و ام­اس.

نسخه چاپي ارسال به دوست

يکشنبه ١١ مرداد ١٣٨٨ - ٠١:٥٦ / شماره خبر: ٦٢٦٩ / تعداد نمايش: 24254

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج