وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
پنج شنبه ٠٢ آذر ١٣٩٦  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > دیابت و ورزش
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 پیام های سلامتی
  دیابت و ورزش

هر بیمار دیابتی باید قبل از انتخاب نوع ورزش و زمان آن با پزشك خود مشورت نماید.
برای مبتلایان به دیابت پیاده روی بهترین ورزش است.
بیمارانی كه به عارضه چشمی دیابت مبتلاهستند از ورزش­هایی كه باحبس نفس همراهند مانند بلندكردن وزنه های سنگین،وزنه ­برداری خودداری نمایند.
برای كلیه بیماران بالای 35 سال كه تمایل به شروع ورزش دارند باید تست ورزش توسط متخصص قلب صورت گیرد
 
ورزش را باید به آهستگی شروع نمود و سرعت و زمان آن را به تدریج افزایش داد. ورزش باید مداوم باشد و جزئی از برنامه زندگی روزانه فرد شود.
در صورتی كه فعالیت بدنی بدون آمادگی اولیه باشد ممكن است منجر به افت قندخون به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 گردد.
ورزش­های در محیط باز مثل پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و دویدن و اسكی برای بیماران دیابتی بسیار مناسب است.
بیمارانی كه به عارضه چشمی دیابت مبتلا هستند از ورزش­هایی كه با حبس نفس همراهند مانند بلند كردن وزنه های سنگین، وزنه برداری خود داری نمایند.
برنامه ورزشی منظمی داشته باشید و پیش از انجام حركات ورزشی باید مقدار معینی مواد نشاسته‏ای مصرف كنید تا دچار افت قندخون نشوید ( به ویژه اگر انسولین دریافت می‏كنید)
می‏توانید با ایجاد تغییراتی در فعالیت­های روزانه خود به تدریج فعالیت خود را افزایش دهید مثلاً به جای آسانسور از پله برای بالا رفتن استفاده كنید یا اگر با اتوبوس به محل كار خود می‏روید چند ایستگاه زودتر پیاده شوید و مقداری پیاده روی كنید.


مواردی كه لازم است بیماران دیابتی در هنگام ورزش مورد توجه قرار دهند:
همیشه كارت هویت خود را به همراه داشته باشید یا شخصی را كه با شما ورزش می‏كند از دیابت خود مطلع نمایید تا در صورت بروز مشكل در طول ورزش، اقدامات لازم توسط اطرافیان صورت گیرد.
قند خون باید قبل از ورزش كنترل گردد.
در هنگام ورزش كردن همیشه یك كربوهیدرات ساده مانند قند، آبنبات یا شكلات به همراه داشته باشید
از تعریق بیش از حد و در نتیجه از دست رفتن مایعات بدن بخصوص در روزهای گرم خودداری نمایید.
برای جلوگیری از ایجاد تاول در پا، از جوراب و كفش مناسب استفاده نمایید.
با توجه به نوع و شدت فعالیتی كه انجام می‏دهید باید بعد از ورزش مواد قندی اضافه مصرف كنید
اگر تنها ورزش می‏كنید، مكانی را كه برای ورزش انتخاب كرده‏اید و زمان بازگشت خود را به اطرافیان اطلاع دهید همیشه به افت ناگهانی قند خون در طول ورزش و یا چند ساعت پس از آن دقت نمایید بخصوص اگر انسولین مصرف می‏كنید
حداقل هفته ای 3 بار به مدت 30 دقیقه ورزش كنید 306.

- دفتر آموزش سلامت همگانی
 
 سه شنبه ١٥ مهر ١٣٩٣- ١٢:٠٤ / شماره خبر: ١١٤١٥٢
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج