وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
پنج شنبه ٠٢ آذر ١٣٩٦  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > پیشگیری از سرطان؛ اصول و شیوه های کلی
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 پیام سلامتی:
  پیشگیری از سرطان؛ اصول و شیوه های کلی

سرطان قابل پيشگيري و درمان است ؛ با خودمراقبتي و امید اصول ده گانه در پیشگیری از سرطان

1. از مصرف دخانیات پرهیز کنید

  • استفاده از هر یک از فرآورده های توتون مانند سيگار، پيپ و قلیان خطرناک است و موجب انواع سرطان از جمله ریه، مثانه، کلیه و دهانه رحم می شود. حتی جويدن توتون نیز خطرناک است و احتمال سرطان های دهان و لوزالمعده را زیاد می کند.
  • حتي اگر سيگار هم نميكشيد، از نشستن در جاهايي كه افراد دیگری سيگار ميكشندخودداري نماييد.
  • اگر سیگار می کشید، ترک سیگار شاید مهمترین تصمیم زندگی تان باشد. آثار ترک سیگار از همان ساعت های اولیه ترک آشکار می شود.
  • هر چه زودتر سیگار را ترک کنید، سود بیشتری می برید و هرچه زمان بیشتری سپری شود، مزایای حاصل از آن افزایش مییابد.

 

2. فعالیت بدنی منظم داشته باشید

  • فعالیت بدنی منظم احتمال سرطان هایی چون پستان و روده بزرگ را کاهش می دهد.
  •  مطلوب این است که هفته ای 150 دقیقه ورزش کنید یا 75 دقیقه ورزش متوسط انجام دهید.
  •  اگر بخواهیم ساده بگوییم بهتر است روزانه 30 دقيقه ورزش کنید به طوری که ضربان قلب شما بالا برود و در کنار آن تمرین هایی برای تقویت عضلات داشته باشید.
  •  اگر نمی توانید به اندازه مطلوب ورزش کنید، مطمئن باشید که حتی چند دقیقه ورزش کردن بهتر از ورزش نکردن است. از نشستن طولانی مدت از جمله برای تماشای تلویزیون بپرهیزید.

 

3. وزن خود را در حالت ایده آل نگه دارید

  • وزن بالا احتمال انواع سرطان به خصوص پستان، پروستات و روده بزرگ را افزایش می دهد.
  • توجه داشته باشید که بالا بودن وزن به هنگام تولد رابطه مختصری با خطر سرطان دارد اما افزایش وزن در دوران بزرگسالی در تمام موارد با افزایش خطر سرطان مرتبط است.
  • از کاهش و افزایش وزن مکرر بپرهیزید چون اندکی بر خطر سرطان تأثیر دارد.
  • مصرف مواد غذايي نشاسته ای را کم کنید و از رژيم هاي غذايی که از نظر ميوه جات و سبزي جات تازه غني هستند، استفاده کنید.
  • از نوشیدنی های شکردار پرهیز کنید و این نوشیدنی ها را با آب جایگزین کنید.
  • به اندازه مناسب غذا بخورید. سعي کنيد وعده هاي اصلي غذا حذف نگردد، زيرا در اين صورت ناچار به ريزه خواري خواهيد شد.
  • غذا را در کمال آرامش صرف کنید. در حالت استرس و اضطراب غذا نخورید.

 

4. تغذیه سالم داشته باشید

  • از غذاهاي كم چرب و تا حد امكان فاقد چرب يهاي حيواني استفاده کنید.
  • روزانه 5 وعده از سبزي ها و ميوه ها استفاده کنید.
  • از روش های صحیح پخت مانند کبابی، بخارپز، آب پز و پخت ملایم در حرارت کم استفاده کنید. غذاهای نیم سوخته و سوخته (کباب، جوجه کباب، ته دیگ، سیب زمینی و پیاز داغ سوخته) را مصرف نکنید.
  • از مصرف انواع گوشت های دودی شده، نمک سودشده یا فرآوری شده با مواد شیمیایی و نگه دارنده مانند سوسیس و کالباس و کنسرو بپرهیزید.
  • مصرف قند و شکر  را کاهش دهید.
  • مصرف نمك را محدود کنید و برای طعم دار کردن غذا از ادویه و چاشنی گیاهی استفاده کنید.
  • از مصرف مشروبات الكلي پرهيز نما ييد. هر چه میزان مصرف الکل بیشتر و طول دوره آن طولانی تر باشد، احتمال سرطان افزایش می یابد.

 

5. خود را در برابر عفونت ها محافظت کنید

  • برای پیشگیری از ابتلا به ویروس هپاتیت HBV) B ) لازم است به خصوص افراد پرخطر واکسن بزنند مانند کسانی که با فرآورد ههای خونی سر و کار دارند و یا رفتارهای جنسی پرخطر دارند.
  • برای آمیزش جنسی از وسایل یا مواد محافظت کننده، استفاده کنید تا به ویروس پاپیلوم انسانی( HPV ) و سرطان های ناشی از آن مانند سرطان دهان، دهانه رحم و مقعد مبتلا نشوید.

 

6. از پوست خود محافظت کنید

  • سعی کنید در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید به خصوص از ساعت 10 صبح تا 4 عصر. اما باید توجه کرد که به میزان مناسب نور ملایم خورشید به بدن برسد چرا که در غیر این صورت، با افزایش احتمال کمبود ویتامین D، زمینه ایجاد برخی سرطان ها فراهم می شود.
  • در صورتی که مجبورید در تماس طولاني مدت با تابش آفتاب باشید، از كرم ضدآفتاب، كلاه آفتاب گير، عينك آفتابي و پوشش مناسب مثل لباس سفيد، آستين دار و يقه بلند استفاده کنید.
  • از عینکهای آفتابی که میزان جذب اشعه فرابنفش UV آنها 99 تا 100 درصد است استفاده کنید.
  • از کرم یا لوسیون ضدآفتابی استفاده کنید که دارای طیفی گسترده باشد و فاکتور محافظتی آفتاب (SPF ) آن بطور متوسط 15 باشد.
  • در نزدیکی آب، برف، و شن باید بیشتر احتیاط نمود زیرا آنها اشعههای مضر خورشید را باز می تابانند. اشعه فرابنفش خورشید، حتی در روزهای ابری نیز به سطح زمین می رسد. بنابراین توصیه می شود هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کرده و هر دو ساعت یکبار، آن را تجدید کنید. همچنین بعد از شنا و تعرق زیاد نیز، استفاده مجدد از کرم ضد آفتاب لازم است.
  • بعد از تماس با نور خورشيد، دوش بگيريد و عرق موجود روي پوست، نمك، مواد شيميايي و فرآورد ه هاي ضدآفتاب را از تن خود بشو ييد.
  • اگر مرتب آرایش می کنید، از لوازم آرایشی بدون چربی استفاده کنید زیرا لوازم آرایش چرب، منافذ پوستی را می بندند. مواد آرایشی دارای SPF به هیچ عنوان جایگزین کرم های مخصوص ضدآفتاب نیستند.

7. در منزل و محیط کار اصول ایمنی را عایت کنید

  • برخی از مشاغل شامل کشاورزی، سم پاشی، نقاشی، مبل سازی، کار در صنایع آهن، فولاد، زغال سنگ، لاستیک و کار تولید یا تعمیر پوتین و کفش خطر برخی سرطان ها را افزایش می دهند.
  • از تماس با آفت کش ها بپرهیزید. جذب آفت کش ها بیشتر از راه پوست صورت می گیرد. در صورت تماس باید بدن را به سرعت شستشو داد.
  • به هنگام کار با حلا لها، باید مطمئن شوید که اتاق کاملاً تهویه می شود. در صورت امکان در بیرون از منزل کار کنید یا پنجره ها را باز کنید.
  • از برخورد غیرضروری با اشعه ایکس تا حد امکان پرهیز کنید.
  • اگر در محیطی کار می کنید که در آن در معرض تراکم بالایی از ذرات ریز، الیاف و گرد و غبار قرار دارید، ماسک محافظ مناسب را روی بینی و دهان خود قرار دهید و مطمئن شوید ماسک به طرز صحیح روی صورت شما قرار گرفته است و مانع از دید شما نمی شود.
  • تا حد ممکن سطوح کاری را عاری از گرد و غبار و مواد شیمیایی نگه دارید و از روشهای تمیز کردن تر(مرطوب) استفاده نمایید تا گرد و غبار ایجاد نشود.
  • از برنزه شدن چه از طریق خوابیدن در برابر نور خورشید یا لامپ های فرا بنفش پرهیز کنید.
  • داروها می تواند پوست را نسبت به آفتاب حساس تر کند، از جمله: برخی آنتی بیوتیک ها مانند خانواده تتراسایکلین، ناپروکسن، داروهای ضد افسردگی، ضد پرفشاری خون، داروهای قلبی و دیابت.

 

8. زندگی روانی معنوی سالمی داشته باشید

  • در زندگی اهداف واقع گرایانه داشته باشید.
  • از تنش و اضطراب پرهیز کنید. اضطراب سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کند.
  • در صورت دارا بودن علایم بیماری روانی مانند افسردگی به پزشک مراجعه کنید.
  • به طور میانگین هفت ساعت در شب بخوابید. نداشتن خواب کافی میل به خوردن شیرینی جات را بالا و قدرت دفاعی بدن را پایین می برد.
  • خویشتن را دوست بدارید و به جسم و روان خود احترام بگذارید.
  • زندگی سختی های زیادی دارد اما شاید باورهای امیدوارانه یگانه راهی باشد که می توان دشواری ها را پشت سر گذاشت.
  • دقایقی از روز را به خلوت کردن با خود و نماز و نیایش بپردازید تا به آرامش برسید.
  • به خداوند و حکمت او اعتماد کنید و به رحمت او امیدوار باشید.

 

9. زندگی اجتماعی سالمی داشته باشید

  • با دیگران با مهربانی و احترام رفتار کنید.
  • از رقابت های ناسالم و تنش آفرین بپرهیزید.
  • به عقاید دیگران احترام بگذارید و به آنها توهین نکنید.
  • دیگران را دوست بدارید و قضاوت زودهنگام نداشته باشید.
  • همه آدم ها، خوبی ها و بدی هایی دارند. آنها را همانگونه که هستند، بپذیرید.
  • اگر کسی در حق شما بدی کرد، خشم خود را کنترل کنید و تلاش کنید او را ببخشید.
  • اگر به موضوعات از دیدگاه دیگران نگاه کنید شاید خیلی از بدی های دیگران را راحت تر بپذیرید.
  • از خود و دیگران توقعات غیر واقع بینانه نداشته باشید تا باعث رنج و ناراحتی شما نگردد.
  • در زندگی با دیگران مشورت کنید اما در پایان خود تصمیم گیری کنید. نگذارید دیگران احساسات و هیجانات شما را هدایت کنند.

 

10 . در صورت دارا بودن علایم هشدار دهنده سرطان به پزشک مراجعه کنید

  • ابتلای به سرطان در اقوام درجه یک
  • تغییر در خال های پوستی
  • زخم های بدون بهبود
  • توده در هر جای بدن
  • سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت
  • اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی
  • استفراغ یا سرفه خونی
  • اسهال یا یبوست طولانی
  • خونریزی غیر طبیعی ادرار، مدفوع، واژن، نوک پستان
  • بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل302
 
 شنبه ١١ بهمن ١٣٩٣- ١٤:٣٠ / شماره خبر: ١٢٠٤٨٣
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج