وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت مطرح کرد:

نخستین جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت، فرصتی برای فعالیت در حوزه IT


نشست خبری نخستین جشنواره رسانه های دیجیتال سلامت با حضور دکتر سید محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت و رییس جشنواره و امیرحسین اسدی، دبیر علمی این جشنواره برگزار شد.
 
به گزارش وبدا به نقل از ستاد خبری جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت، دکتر سید محمدهادی ایازی در این نشست، گفت: نخستین جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت امروز آغاز به کار کرد. در حال حاضر، فعالیت در حوزه کسب و کارهای نوپا و به خصوص در حوزه سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است. در کشور ما نیز چند سالی است که کسب و کارهای نوپا آغاز به کار کرده‌اند ولی استارتاپ‌ها جایگاه خود را آن‌طور که باید پیدا نکرده اند.

وی افزود: نخستین جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت عملا فرصتی برای گروه‌هایی است که در حوزه IT فعالیت می‌کنند تا با ظرفیت ها و با فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام شده آشنا شوند و نهایتا می‌توانند فعالیت در این حوزه را گسترش دهند.

دکتر ایازی با بیان اینکه همزمان با این جشنواره اولین شتابدهنده حوزه سلامت نیز، فعالیت خود را آغاز می‌کند، خاطرنشان کرد: اولین شتابدهنده حوزه سلامت، نقش حمایتی برای استارتاپ‌های حوزه سلامت ایفا خواهد کرد. همچنین در نظر داریم، دبیرخانه دائمی برای جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت در سال های آتی مشخص کنیم تا این رویداد ادامه داشته باشد. این جشنواره در مدت کوتاهی که آغاز به کار کرد با استقبال خوبی از سوی شرکت‌کنندگان روبرو شد، به‌طوری که اکنون 70 استارتاپ در نمایشگاه حضور دارند. امیدوارم این جشنواره نقطه آغازینی در تحول جدی در حوزه IT باشد.

رییس جشنواره رسانه های دیجیتال سلامت در مورد مجوز دادن به کالاهای آسیب‌رسان همانند سوسیس و کالباس گفت: مجوز دادن به مفهوم تبلیغ آن کالا نیست. ما تنها می‌توانیم جلوی تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان را بگیریم ولی این موضوع پارادوکس نیست. به هر حال برخی از گروه‌ها هستند که در جامعه از این کالاها استفاده می‌کنند. همانند نمک، قند و چربی که مضر هستند. البته منظور این نیست که اصلا نباید از آنها استفاده کرد.

دکتر ایازی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر کم بودن تعداد روزهای جشنواره گفت: دو روز برای این رویداد در نظر گرفته شده که در این دو روز چندین پنل تخصصی برگزار می شود. موضوع سلامت بسیار گسترده است که برای هر کدام از آن ها می توان جشنواره جداگانه برگزار کرد. البته قبول داریم که اگر تعداد روزهای جشنواره بیشتر بود بهتر می شد ولی در همین زمان کم هم، استقبال خوبی صورت گرفته است.

در بخش دیگری از این نشست، اسدی، دبیر علمی این جشنواره گفت: هدف جشنواره رسانه های دیجیتال سلامت، بسترسازی در توسعه فناوری دیجیتال در حوزه سلامت است تا به واسطه آن هر حاملی که می تواند به صورت دیجیتال، به انتقال اطلاعات در حوزه سلامت بپردازد.

وی اظهار داشت: تاکنون ظرفیت اقتصاد دنیا تا سال 2020، 230 بیلیون دلار در حوزه دیجیتال محاسبه شده است که از این میزان، 300 هزار میلیارد تومان در ایران است. این در حالی است که رقم کل سیستم استارتاپ های سلامت، 5 میلیارد تومان محاسبه شده است.

دبیر علمی جشنواره رسانه های دیجیتال سلامت، تاکید کرد: سرعت بالا جایگزین بسیاری از سیستم ها می شود. حتی امروزه عمل جراحی با عینک های VR که در اختیار بیمار قرار می دهند، استرس بیمار و سطح استفاده از داروی بیهوشی را کاهش می دهد. این امر، بیمار و اقتصاد کمک می کند.

اسدی ادامه داد: موضوع دیگر ،موضوع IOT یا اینترنت اشیا است. تصور کنید در صندلی که نشسته اید، سنسور وصل می شود و وزن و ضربان قلب و نهایتا اضطراب شما را تشخیص می‌دهد. این کار در دنیا به راحتی انجام می شود ولی در کشور ما اقدام دور از ذهنی به نظر می رسد، آن هم در صورتی که نظام سلامت دنیا، نظام دیجیتال است. حال جشنواره رسانه های دیجیتال باید کمک و بسترسازی کند تا فناوری های دیجیتال با توسعه بیشتری همراه شود.

وی با بیان اینکه امسال، 1635 اثر به دبیرخانه رسید و برای ما ارزشمند بود، درباره داوری ها، داروی‌ها در چند مرحله انجام شد که از این تعداد حدود 350 اثر به مرحله پایانی رسید و فردا از 42 اثر در حوزه دیجیتال قدردانی می شود.

اسدی عنوان کرد: در ابتدا فکر نمی‌کردیم در وضعیت محدود ما 70 استارتاپ سلامت داشته باشیم. اکوسیستمی که شکل گرفته با کمک همه پارتنرها از جمله معاونت ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، وزارت ICT که پارتنر فرهنگ ساز و بسترساز هستند شکل گرفته است که بر همین اساس تا پایان امسال، شاهد تولد دست‌کم 100 استارتاپ سلامت دیجیتال باشیم. البته این مهم کار بسیار سنگین و سختی است که انجام آن دو تا سه ماه زمان و تلاش می طلبد.

دبیر علمی این جشنواره از انعقاد تفاهم نامه ای بین صداوسیما با جشنواره رسانه های دیجیتال خبر داد و گفت: در نظر داریم که در 135 برنامه تلویزیونی، یک اپ یا سامانه سلامت را به مردم معرفی کنیم.

وی با اشاره به موضوع پنل‌های این جشنواره گفت: در این جشنواره دو پنل در موضوعات «صادرات اپلیکیشن‌های موبایل در عصر تحریم» و «چگونه استارتاپ شویم» برگزار خواهد شد. در پنل اول به بررسی چالش های موجود در صادرات اپلیکیشن های موبایل خواهیم پرداخت که موضوع بسیار مهمی است. چنانچه هر کدام از این اپلیکیشن ها بتوانند 10 هزار دانلود در خارج از کشور بگیرند، اقتصاد پویا ایجاد می شود.

اسدی بیان کرد: رویداد استارتاپ سایکاپ در حوزه روانپزشکی و سالمندان، فردا برگزار خواهد شد که اولین استارتاپ در این حوزه است. با توجه به اینکه جمعیت کشور ما رو به سوی سالمندی می رود، حضور این اپلیکیشن ها می تواند تاثیرگذار باشد. همچنین رویداد بعدی «طب استارز» است که قرار است نخستین جلسه آن برای اولین‌بار با حضور شرکت های بامیلو، علی بابا، بیمه بازار و روبیکا برگزار شود. این رویداد در 30 استان کشور نیز، ادامه پیدا خواهد کرد.

اسدی تاکید کرد: همچنین رونمایی از ربات و پهباد امداد‌رسان و ربات ویژه معلولان را خواهیم داشت. پهبادهایی که به‌راحتی می‌توانند در مناطق صعب‌العبور به امدادرسانی بپردازند.

گفتنی است، نخستین جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت به ریاست دکتر سید محمدهادی ایازی و دبیری امیرحسین اسدی و محمدعلی حجازی به‌عنوان دبیر اجرایی، با شعار «رسانه‌های دیجیتال سلامت، نبض اجتماعی شدن سلامت» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین موسسه آواي هنر سلامت در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی در حال برگزاري است.

نسخه چاپي ارسال به دوست

چهارشنبه ٢٥ مهر ١٣٩٧ - ١٣:٥٢ / شماره خبر: ١٨٢٤٢١ / تعداد نمايش: 493

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج